Klä dig rätt för träningen

Du får ofta höra att det inte spelar någon roll hur du är klädd. Ge dig ut och träna, kom bort från soffan. Och det är klart att det viktigaste är att du rör på dig. Men du kan få ut så mycket mer av din motionsrunda om du är klädd på rätt sätt. Plus att det inte är något fel med att vilja se bra ut på gymmet. Allt för att göra det lättare att träna och få god hälsa.

Bland annat gäller det att klä sig för klimatet. Det är möjligt att träna när det är ganska kallt ute, men du måste vara förberedd. Dels ska du hålla dig varm, men det är också viktigt att inte svettas för mycket. Något liknande när det är sommar och värmebölja. Då kan kläderna hindra dig från att må dåligt av värmen. Så välj rätt, det finns mycket för alla smaker och stilar.

Lätt att röra på sig

Ett par bra byxor är ett bra ställe att börja på. De ska inte vara för lösa, i alla fall inte om du ska springa. Många tycker om tights, de smiter åt tillräckligt mycket för att de inte kommer i vägen. Det finns flera olika material och blandningar som passar bra för träning. Och de flesta kommer i en rad med härliga färger och mönster, förutom de klassiska svarta och blåa varianterna. Här hittar du snygga träningstights.

En t-shirt, med långa eller korta ärmar, är nästa steg. Om det är varmt kanske du föredrar att ha en topp eller ett linne. Vissa personer har både linne och tröja, den som är längst in suger åt sig svetten och hindrar dig från att bli kall. Välj det du tycker känns bra. En riktigt bra BH är också viktig för kvinnor, det gäller att den sitter åt så du inte får skador. Kolla träningskläderna på AW/CO, de är både snygga och praktiska.

Effektiv träning för alla åldrar

Det behövs inte så mycket för att du ska må lite bättre. En promenad om dagen är en bra början. Sedan kan du bygga på med ett träningspass i veckan, för att så småningom utöka det till två eller tre. Kom ihåg att en skogspromenad med hunden på söndagen kan bli ett träningspass, eller om du leker med barnen i parken. Expressens artikel tar upp vikten av att träna.

Alla behöver hålla i gång, både unga och gamla. Du kan få med dig en hel del motion i vardagen genom att ta cykeln till jobbet, gå i trapporna i stället för att ta hissen och lägga in ett gympa-pass på lunchrasten. Det är inte så svårt när du väl kommit i gång, för du får mer energi av att träna.

Kläderna gör susen

För det mesta är det skönt att byta om innan träningen. Att ha ordentliga kläder som är gjorda för sport och aktivitet. Och som är lätta att tvätta efteråt, för du vill känna dig fri och ledig när du har ett pass. Rätt utrustning och träningskläder viktiga i sommarvärmen. Du tjänar på att satsa på ett par uppsättningar bra träningskläder som du trivs i. Det kommer att bli dina bästa vänner, så skaffa gärna flera stycken. Skor, byxor, tröjor och jackor är alla en del av effektiv träning.

Det kan vara inspirerande när du ser dina träningskläder. En del lägger fram dem dagen innan, så de inte har någon ursäkt för att inte träna före frukost. Andra har en väska i bilen, så de kan gå till gymmet när de än känner för det. De flesta har nog ett schema, mer eller mindre, när de har tid att träna. Men det hindrar dig inte från att ta chansen om du skulle ha tid en annan dag.